R: Jeg vil utvilsomt savne å jobbe med kunstnerboligprosjektet, som jeg har vært tett på de siste årene i UKS. Men ellers ser jeg bare positivt på muligheten som ligger i å jobbe i NBK. UKS har vært en uvurderlig arena for å lære om kunstpolitiske spørsmål, som jeg vil ta med meg videre i arbeidet i NBK.
K: Har du noen tanker om hvordan NBK og du som person kan delta i debatten rundt kunstens verdi? Er det noen tydelig forbindelse mellom det fagpolitiske og slike grunnspørsmål?
R: Jeg tenker definitivt at de tingene henger sammen. Både tilgangen til kunst og muligheten til å lage kunst, er ekstremt viktige – og begge deler skal være mulig, uansett hva slags bakgrunn man har. Verdien her ligger i å anerkjenne kunsten som noe helt essensielt i et hvert demokratisk samfunn. Her ligger det også et ansvar for at disse erfaringene, og mulighetene til å praktisere som kunstner, skal være til stede. Kunsten tilhører alle, og hører hjemme hos alle. Men å få tydeliggjort dette for flere, fordrer et felles ansvar for like muligheter for både kunstnere og publikum.
K: Hva er det første du skal gjøre når du setter deg ned i styrelederstolen etter sommeren?
R: Det første er et reforhandlingsmøte om vederlagsavtalen. Dette arbeidet har pågått i mange år, og det er lagt ned en enorm innsats allerede. Nå er målet at vi får landet noen gode løsninger som gjør det mulig å håndheve avtalen. Rett etter det drar jeg en tur på Arendalsuka, hvor jeg skal innlede i et panel som Kunsternettverket arrangerer. Ellers gjelder det å få satt i gang arbeidet knyttet til regionreformen, for å sikre best mulige forhold for kunstnere i hele Norge. Innad i NBK har jeg som mål at organisasjonen skal ha en sterkere kunnskapsbase, med både statistikk, undersøkelser og analyser.
K: Er det noe du vil si til leserne av Billedkunst?
R: Ta kontakt! Jeg håper at de opplever at NBK er der for dem. Det skal vi uansett fortsette å være – og så skal de få se resultater veldig raskt. Men mest av alt vil jeg nok en gang takke for tilliten.