Velger bort materialiteten
Jeg undrer meg også over verksskiltene. Disse er tilsynelatende utført for hånd med sort tusj på blanke teipbiter klistret på veggen. Selv om de bryter med den klassiske data-printede versjonen, virker det håndverksmessige her litt tilgjort. Men det er ikke selve utførelsen jeg stusser mest over. Det er mangelfull informasjon som gir inntrykk av at museet har «valgt bort» materialiteten. Skiltene opplyser kun om kunstnernavn, verkstittel og årstall. Det vil si, de fleste har fått med årstall også, men flere mangler til og med dette til tross for at det er informasjon som er tilgjengelig i museets samlingsdatabase (som er tilgjengelig på digitalt museum). Med mindre du vet på forhånd at Solveig Elisabeth Ovangers skulpturer Hemisfære I (2012) og Hemisfære II (2012), formet som to store halvkuler som stikker ut av hver sin vegg, er laget av fiskeskinn og med en spesiell garveteknikk som kunstneren har lært seg i Øst-Sibir, så får du ikke vite det i utstillingen heller. Og det er jo ikke nødvendigvis et dårlig valg, da denne typen informasjon fort kan bli for styrende i fortolkningen. Men akkurat i dette tilfellet, hvor jeg står i en utstilling som hevder å sette fokus på håndarbeid og nærkontakt med materialer, fremstår det som et merkelig valg.
At årstall mangler på en del verk, oppleves som hastverksarbeid. At de konsekvent har valgt å ikke si noe om materialet, må jeg tro er et bevisst valg fra museets side. Spørsmålet er hvorfor? Hvorfor ikke heller følge opp det som skjer i første etasje og bruke materialiteten og det taktile som inngang til refleksjon? Det ville gjort utstillingen langt mer relevant i lys av dagens diskusjoner omkring nymaterialisme i samtidskunsten.
Det jeg aner kan være et mål med det museet selv kaller kunsthåndverksaktivisme, er å viske ut tradisjonelle skiller mellom høykunst/lavkunst og billedkunst / doudji / kunsthåndverk ved å styrke kunsthåndverkets posisjon. Utstillingen kan på sett og vis sies å utfordre dette skillet når gjenstander som skåler og vaser får så stor plass som det gjør her – over tretti objekter i den nevnte kategorien er stilt ut på til sammen tre lange «bord». Flere av verkene, som for eksempel Iver Jåks’ Fri rekonstruksjon av to installasjoner (1997) – som opptar halve det største utstillingsrommet – kan også falle inn under både den ene og den andre kategorien. Spørsmålet her er vel egentlig hvor interessant diskusjonen om hva som er billedkunst og hva som er kunsthåndverk, egentlig er?
Utstillingen reiser også sentrale spørsmål hva gjelder museets samlingsstrategi. Her kunne man tatt en lengre diskusjon angående hva utvalget som presenteres sier om museets mangfold – eventuelt manglende mangfold – i kunsthåndverkssamlingen. Hvem er representert i samlingen, hvordan har verkene havnet i samlingen (gaver eller egne innkjøp?), og i hvilken grad representerer dette kunstproduksjonen i landsdelen?
For å understreke: Jeg blir revet med av flere av verkene. For eksempel av Jon Gundersens vittige skulptur Et steinkast fra virkeligheten (1999) som med en bøyd mobiltelefon i stein (?) blir en vittig kommentar om teknologi, natur og virkelighet. Det er også fint å se Hanne Friis sine skulpturer Klump (1998) og Sort rot (2002) åpne og avslutte utstillingen, og ikke minst vekkes interessen av de allerede nevnte verkene til Landsend, Figenschou Thoresen og Jåks. Men mer enn et eksempel på kunsthåndverk som kritikk, protest og motstand (hvilket kunsthåndverk absolutt kan være) så er det en, om ikke passiv, så i alle fall ganske harmløs presentasjon NNKM gir i utstillingen «Oppleve».