
Victor Lind (77) har bakgrunn som grafiker, men har gjennom et langt kunstnerskap utvidet sin praksis til å omfatte video, foto, tekst, lyd, maleri, installasjon og skulptur. Mange kjenner ham kanskje også som medlem av GRAS-gruppa på 60- og 70-tallet. Den politiske bevisstheten er noe som har fulgt ham gjennom hele kunstnerskapet – fra skarp kritikk av Vietnamkrigen på 70-tallet, til hans nesten tyveårige prosjekt om skjebnen til de norske jødene under andre verdenskrig. Nå tildeles han det største ettårige stipendet som er mulig for kunstnere å få – på 400 000 kroner.
– Jeg er veldig glad og takknemlig, sier Lind.
Det største kunstnerstipendet i Norge
Rune Brynestads minnestipend er Norges mest høythengende stipend for kunstnere, og deles hvert år ut til en som har utmerket seg med et eksepsjonelt kunstnerskap. Det er opprettet av Billedkunstnernes Vederlagsfond til minne om Rune Brynestads (1935–1983) innsats for å virkeliggjøre fondet, og innstilles av Norske Billedkunstneres stipendkomité.
– Det føles også veldig nært. Jeg kjente Rune Brynestad veldig godt fra 60-tallet, og vi hadde – sammen med andre – uendelige samtaler om hvordan vi skulle greie å danne en fagorganisasjon for billedkunstnere. Så endte jo arbeidet opp med konstellasjoner som ble til dagens Norske Billedkunstnere, og stipendordningene vi har i dag. Så det er en lang sammenheng i dette, og det gjør at det føles ekstra spesielt å motta Rune Brynestads minnestipend, sier han.
I slutten av mai 1974 innkalte Bildende Kunstneres Styre til en landskonferanse der alle billedkunstnernes landsforeninger og distriktsorganisasjoner var representert. Det var etter lang tids arbeid med å danne grunnlag for et nytt faglig felleskap. Kunstnerstanden som helhet manglet et effektivt organ som kunne koordinere de forskjellige fagorganisasjonene. Den nye landsdekkende fagorganisasjonen, som fikk navnet Norske Billedkunstneres Fagorganisasjon (NBFO), ble dannet i november samme år. Victor Lind var første formann. Rune Brynestad ble formann to år senere.
– Vi jobbet jo hardt for disse ordningene som er på plass i dag, det var heldagsjobbing. Og det ble resultater av det arbeidet, som for min del har betydd at jeg har kunnet jobbe med ting som ikke har vært beregnet å selge – men som har vært viktige. For jeg har fått enten garantiintekt eller stipender siden 1984. Siden det er flere kvalifiserte kunstnere enn det er stipender, er mange nødt til å lage ting som skal selges. En må rett og slett overleve i hverdagen. Tvers gjennom dette skal man lage kunst, og da vil man jo at det skal være viktig. Ellers kunne man jo gjort noe annet, sier han.