Også lyd kan stilles ut
– Lydkunstens historiske tidsramme er relativt kort, men mye har skjedd. Jana Winderen og Jørgen Træen og jeg gjennomførte i 2001 motlyd, en 10 dagers «festival» med fokus på lyd som støy – støy som kunst – kunst som lyd. Forskere, musikere, komponister, billedkunstnere og andre bidro med konserter, lydinstallasjoner, film, forelesninger og diskusjoner, generert utfra vår egen interesse for noe vi gjerne ville høre, se, og lære, sier Urstad.
– Sissel Lillebostad og jeg laget romlige installasjoner med lyd uten å ha noe navn på det vi drev med. Vi begynte i 1985 og holdt på de neste elleve årene, lydkunst var ikke et begrep som hadde kommet til landet enda, så vi kalte det audiovisuelle installasjoner.
I starten av 2000-tallet dukket det opp flere personer i Bergen med interesse for gråsonen mellom lydlige og visuelle uttrykk.
– Som et fint knippe ildsjeler med bakgrunn fra kunsthistorie, musikk, billedkunst, arkitektur, filosofi begynte vi å eksperimentere med det som etterhvert ble til Lydgalleriet. Det ble et sentralt sted for kolleger innen et fagfelt som hadde liten plass i vanlig visningsarenaer. Lydgalleriet er stadig en vital institusjon, og det er flott å se at aktiviteten er der og at utviklingen går videre, sier Urstad.
For henne har visuelle elementer og radioen som konseptuelt, lydlig og visuelt element vært enuttømmelig kilde til kunsterisk inspirasjon.
– Selv om jeg gjør mange andre arbeid er dette noen jeg jevnlig har vendt tilbake til, som Meanwhile, in Shanghai..., Crackle Stories under Off the Page i Oslo og nylig MURMUR vist i Athen.
Et verk som kan sees i disse dager i ei løe på Osterøy Museum, er SPRANG – et samarbeid mellom Urstad og Hauan Johnsen – utviklet i nært samarbeid med Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) og kurator Anne Marthe Dyvi. SPRANG vil være tilgjengelig for publikum i totalt tre år.
– Det gir mening og er kjekt å være med på at alt arbeidet vi legger ned, blir værende en stund og at flere får mulighet til å oppleve verket.
Tekst av Katrine Sviland.